Wednesday, March 16, 2016

מי צריך את השידור הציבורי?


לא חינכו אותנו להנהיג מהפכות. אבי האינדיוידואליסט העדיף להתבונן מהצד על החיים ולא לקחת בהם חלק פעיל, ואמי, למרות שטרחה רבות מאחרי הקלעים, היתה בישנית מדי מכדי לעמוד בקדמת הבמה. אחי ואני למדנו משניהם והפכנו לאנשים העושים מלאכתם נאמנה, המכירים בערך עצמם בלי צורך רב להשפיע ולהתבלט
..

אחי הוא עיתונאי, שמו דוד ויצטום וכבר משנות ה70 הוא עובד ברשות השידור. הוא זוכה להערכה ואהדה ויש לו מוניטין כבעל מקצוע רציני. לפני שנים אחדות הוא קיבל את פרס סוקולוב הנחשב.

אבל במשך השנים כשחבריו התקדמו והפכו למנהלים אחי בחר במודע להמשיך להיות עיתונאי. הוא למד והשתלם ונהייה למומחה בתחומו. הוא פיתח תכניות של חדשות חוץ, כתב מאמרים ועשה פרויקטים רבים.  הוא אפילו כתב  את-- מהדורה מיוחדת,  ספר חובה בקורסים של תקשורת באונוברסיטאות ובמכללות.

לאחרונה כחלק מהצעדים לחיסול השדור הציבורי התבשרנו על כך שבנימין נתניהו ושריו הרוצים רק בטובתנו, חוסכים לנו את דמי האגרה  המסתכמים בערך בעשרים מנות פלאפל. .

 נכון שבארה״ב לא משלמים אגרה לרדיו ולטלוויזיה הציבורים, אך שם כמה פעמים בשנה כל תחנה ציבורית נאלצת לגייס כספי תרומה מהציבור. קמפיינים אלו מייגעים ופוגעים בעבודה של העיתונאים ושאר עובדי התחנה, מה גם שגיוס הכספים נעשה בשידור חי במקום השידורים הרגילים במשך כמה ימים .

  השידור הציבורי, שנוסד בבריטניה, קיים בכל המדינות הדמוקרטיות. קיומו תלוי בכספי הציבור והוא מחויב רק אליו.  בהגדרתו הוא שייך לנו ומייצג את כולנו. הציבור מוכרח להבין זאת ולפתוח את כיסו. אל לנו להתבלבל ולחשוב ששידור זה ניתן לנו בחינם. אם אנחנו לא משלמים עליו זה סימן שגורם  אחר בעל עניין משלם, וכך אנו נעשים תלויים ברצונם הטוב ובקפריזות של הפוליטיקאים ובעלי ההון --התערבות הון ושלטון

  עד כה השדור הציבורי בישראל לא היה צריך לקבץ נדבות והעיתונאים לא היו מגייסי כספים כפי שהם בארה"ב. אך  לצערי עתה השדור הציבורי צריך להלחם  על חייו,  בשביל כולנו. לפני שבוע הופתעתי  לראות אפילו את אחי מוריד את הכפפות ולוקח חלק במאבק חשוב זה. בתכנית בוקר  בערוץ 2 הסביר לאנשים באולפן, שרובם כולל המראיינת,  רכשו את נסיונם בערוץ 1 ועזבו, מדוע השדור  הציבורי הוא להכרחי לכל דמוקרטיה

אחי  בחר להשאר בערוץ 1 כיון שהוא מאמין בשדור הציבורי וגם בגלל שהרצינות שלו לא ממש מתאימה לערוץ מסחרי וכמובן שהוא לא היחידי .

אני  מתאפקת, אבל בכל זאת לא יכולה שלא לכתוב שזאת תהייה בכייה לדורות. זה יהיה יום עצוב מאד לישראל, לדמוקרטיה ולתרבות אם את המנגינה הזאת כן יפסיקו והשדור הציבורי יחדל מלהתקיים ..



נ.ב. קישורית למאמר על הבי בי סי שגם אותו איימו לסגור בזמנו



No comments:

Post a Comment